Sommarläsning

Matchad ★★★
I Cassias värld, en möjlig framtid, bestämmer Samfundet allt. Vem man ska älska, vart man ska arbeta, vad man ska äta, när man ska dö. Visserligen är det för friska och varckra barn, ens möjligheter att göra nytta efter bästa förmåga och ens hälsa, men Cassia kan inte låta bli att ifrågasätta liite av alla regler som samfundet hittar på. När hon blir "matchad" med sin bästa vän Xander blir hon först överlycklig, men sedan börjar hon undra. Vad gör man när det rätta ställs mot det sanna? Denna bok påminner mig VÄLDIGT mycket om boken "Ful". Rekomenderas 11 år och uppåt.

Vivianne, är du vuxen nu? ★★★★☆
Denna bok handlar om Vivianne som bor med sin kille Cesar i Stockholm. Allt hon vill och drömmer om är New York. När jag läste den trodde jag att den var förutsägbar, och at jag visste hur boken skulle sluta. Där hade jag fel. Under berättelsens gång ändras det "förutsägbara" minst 20 gånger, och i slutet blir det endå inte som man trodde. Rekomenderas för er som är mellan 12-14 år, eftersom att den innehåller lite "barnförbjudna scener".
Eldvittnet ★★★★☆
Den här boken handlar om ett mord på ett behandlingshem för psykiskt dåligt mående flickor och kvinnor. Jag har själv inte läst denna bok, men flera av mina vänner har gjort det och tycker den var bra, så nu litar jag på deras omdömme. Så lång som jag har kommit i boken har den vart bra :) Rekomenderas för äldre, 13+. Det är mord, och inte den oskyldiga sorten - om det nu finns någon.
I gryningen tror jag att mamma ska väcka mig ★★★
Ombeni kommer från Kongo. Det hon har varit med om där kan ingen i hennes nya, kalla land förstå. Morden, våldtäckterna.. helst vill hon bara glömma. Men ibland kommer allt tillbaka. Då kan hon bara skrika. Hennes klasskamrater på gymnasiet tror att hon är sur hela tiden, men det är hon inte. Hon är bara rädd. Rekomenderas för de lite äldre, missa inte denna bok! Otroligt välskriven, man lever sig in i Ombenis värld. Uppföljare: Min systers dotter har många pappor.
Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag ★★★
Olivia förstår inte. Hur kan det bara ta slut? Efter tre år vill Jhon inte längre. Vad är fel? Olivia försöker återhämta sig och hennes bästa vänner, Emma och Tor, försöker trösta henne. Olivia och Emma gör upp en plan för hur hon ska få honom tillbaka, men det spårar ur. Totalt. Jättebra bok, skriven med ett perspektiv som bara en ung människa har. Rekomenderas från 12 år.
Frost ★★★
Grace har alltid betraktat vargarna i skogen genom sitt fönster. Särskillt en varg, hennes varg, fascinerar henne mest. Den som räddade henne. Den med gula ögon. Att den skulle koma till henne kändes som något omöjligt, men det händer. Han heter Sam. Och när vintern - och frosten - kommer han att förvandlas till varg igen. Men nu när de vart tillsammans på riktigt kan de inte leva utan varandra. Underbar bok, börjar du läsa kan du inte sluta. Rekomenderas för alla åldrar. Uppföljare: Feber, För evigt.

Kommentarer
Postat av: anonym.

vad fotar du med? C: finblogg!

2012-06-29 @ 11:13:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0